بیست دومین سالگرد عروج روح الله:فاطمه راکعی: نحوه سخن گفتن امام با مردم بسیار دلنشین و قابل فهم بود


یزدفردا :پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران:دبیر کل جمعیت زنان نواندیش و مسلمان در پاسخ به این سوأل که به نظر شما کدام بخش از اندیشه های امام مورد بی توجهی واقع شده است گفت : « میزان ، رأی ملت است » و جمهوریت نظام از اندیشه هایی است که پس از رحلت امام مورد بی مهری قرارگرفته است .



فاطمعه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان نو اندیش و مسلمان در گفت و گو با ستاد بزرگداشت حضرت امام (س) مهمترین ویژگی شخصیتی امام راحل را صداقت ایشان بر شمرد و با یادآوری جمله معروف امام مبنی بر این که " آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند " گفت: امام این شعار بزرگ بین المللی را با چنان صلابتی بیان کردند که حتی خود آمریکا نیز به این باور رسیده بود. می توان گفت که حرف و عمل امام با عملشان تطبیق داشت و اگر رهبری انقلاب را به عهده گرفتند و بر علیه رژیم فاسد پهلوی قیام کردند نشان از یکی بود حرف و عمل ایشان است که قطعا همه به این موضوع اذعان دارند که پیروزی در انقلاب بدون حضور امام خمینی به پیروزی نمی رسید.


وی افزود: چهره ، رفتار و رونوشت های حضرت امام همگی نشان دهنده صداقت ایشان بود و حتی زمانی که امام به دلیل استراتژیک موافقت خود را برای توقف جنگ اعلام کردند همه باور داشتند که این تصمیم قطعا بهترین تصیم است و این نشان از اعتماد قلبی آحاد ملت ایران به حضرت امام بود و مهترین دلیل موفقیت امام در رهبری نشات گرفته از صداقت ایشان بود.


راکعی در پاسخ به این سوال که نقش امام در بیداری اسلامی را چقدر می دانید؟ گفت: آنچه امام برای نه فقط ملت ما بلکه برای جهان به ارمغان آوردند قرائت امروزی از دین بود. ایشان جمهوری اسلامی را ترسیم کردند و همواره بر جمله میزان رای ملت است و همچنین بر قانون اساسی پیشرفته که هیچگونه تضادی با انچه داعیه داران دموکراسی در دنیا هستند نداشت تاکید می کردند، زیرا امام معتقد بود که دین اسلام به عدالت و آزادی مشروع انسان ها پرداخته بنابراین قرائت حضرت امام در دین آن چیزی بود که ایرانیان با آن فرهنگ دیرینه خود و با همان رنگ و لعاب ایرانی آن را پذیرفته بودند.


وی نقش امام را در پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار اساسی دانست و گفت: قطعا نقش امام خمینی در پیروزی انقلاب نقشی اساسی است و اگر حضور ایشان نبود اصلاٌ انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید. در یکصد سال اخیر گروه ها و افراد زیادی حرکت هایی را برای رها شدن از یوغ استبداد انجام داده بودند که این حرکت ها به جایی نرسیده بود ولی خوشبختانه انقلاب اسلامی، با صداقتی که در امام خمینی وجود داشت به ثمر رسید.


وی ادامه داد: قرائتی که از یک حرکت بزرگ دینی که ایرانیان خواستار آن بودند ، قدرت ، مدیریت ، رهبری و شخصیت کاریزماتیک همه با هم باعث شد که امام انقلاب را ایجاد و رهبری کنند .


راکعی با اشاره به مشکلات قبل از انقلاب تصریح کرد :گروه های چپ و راست و آمیزه ای از اینها قبل از انقلاب فعالیت داشتند ولی هیچکدام نتوانسته بودند توده های مردم را به حرکت وادارند ولی امام خمینی انقلاب را در قلب ملت ایجاد کردند


وی ادامه داد : از دیگر ابعاد شخصیتی حضرت امام نحوه سخن گفتن با مردم بود، ایشان بسیار دلنشین و قابل فهم صحبت می کردند به گونه ای که از فیلسوف گرفته تا یک کارگر متوجه سخنان ایشان می شدند که این ویژگیها در هر کسی وجود نداشت .


دبیر کل جمعیت زنان نو اندیش و مسلمان مهربانی و تواضع حضرت امام را برای جهان امروز ضروری دانست و گفت : قرائتی از دین که ایرانی ها به آن عشق می ورزیدند و همچنین مهربانی و تواضع ، احترام به انسانها ، عدالت محوری و احترام به حقوق شهروندی و هر آن چیزی که مردم در سال 57 به آن رأی دادند از اندیشه های امام است که بیش از دیگر بخش ها برای جهان امروز ضروری است و باید به آن توجه شود .


وی گفت : معتقدم در این برهه با توجه به اینکه برخی فرقه ها چهره خشنی از اسلام را ارائه می دهند پررنگ کردن این بخش از اندیشه امام یعنی همان تواضع و مهربانی ضروری بنظر می رسد .


وی اظهار داشت : این چهره در واقع باید توسط بزرگان و دانشمندان و همچنین نوع اندیشان دینی سریع و جدی به دنیا معرفی شود تا دنیا متوجه شود که این دونگاه به دین و اخلاق است و آن چیزی که حضرت امام از آن سخن می گفت کاملاٌ مغایر با آن چیزی که به طور مثال طالبان از اسلام ارائه می دهد .


راکعی جهان بعد از امام خمینی را اینگونه توصیف کرد و گفت : معتقدم دنیا بعد از رحلت امام یک فیلسوف را کم دارد و اگر امام خمینی درقید حیات بودند قطعاٌ می توانستند نقش بزرگی را در حرکت های اسلامی و حرکتهای ملت های منطقه و در پیروزی این ملت ها ایفا کند . معتقدم حرکت های امروز منطقه نشأت گرفته از همان حرکت سال 57 ملت ایران به رهبری امام خمینی است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا